Friday 6 January 2012

HARI RAYA PENAMPAKAN TUHAN

Ahad, Januari 08, 2012
Hari Raya Penampakan Tuhan

12:00 tengahari
Misa Kudus Bahasa Malaysia







Bacaan Pertama
YESAYA 60:1-6
Kemuliaan  Sion yang akan datang

Bangkitlah, menjadi teranglah, sebab terangmu datang, dan kemuliaan TUHAN terbit atasmu.  Sebab sesungguhnya, kegelapan menutupi bumi, dan kekelaman menutupi bumi, dan kekelaman menutupi bangsa-bangsa; tetapi terang TUHAN terbit atasmu, dan kemuliaan-Nya menjadi nyata atasmu.  Bangsa-bangsa berduyun-duyun datang kepada terangmu, dan raja-raja kepada cahaya yang terbit bagimu.  Angkatlah mukamu dan lihatlah ke sekeliling, mereka semua datang berhimpun kepadamu; anak-anakmu laki-laki datang dari jauh, dan anak-anakmu perempuan digendong.  Pada waktu itu engkau akan heran melihat dan berseri-seri, engkau akan tecengang dan akan berbesar hati, sebab kelimpahan dari seberang laut akan beralih kepadamu, dan kekayaan bangsa-bangsa akan datang kepadamu.  Sejumlah besar unta akan menutupi daerahmu, unta-unta muda dari Midian dan Efa.  Mereka semua akan datang dari Syeba, akan membawa emas dan kemenyan, serta memberitakan perbuatan masyhur TUHAN.

"Demikianlah Sabda Tuhan"

MAZMUR 71:2, 7-8, 10-11, dan 12-13
Doa minta perlindungan di masa tua

Lepaskanlah aku dan luputkanlah aku olih kerana keadilan-Mu, sendengkanlah telinga-Mu kepadaku dan selamatkanlah aku!  Bagi banyak orang aku seperti tanda ajaib, kerana Engkaulah tempat perlindunganku yang kuat, mulutku penuh dengan puji-pujian kepada-Mu, dengan penghormatan kepada-Mu sepanjang hari.  Sebab musuh-musuhku berkata-kata tentang aku, orang-orang yang mengincar nyawaku berunding bersama-sama dan berkata:  "Allah telah meninggalkan dia, kejar dan tangkaplah dia, sebab tidak ada yang melepaskan dia!"  Ya Allah, janganlah jauh dari  padaku! Allahku, segeralah menlong aku!  Biarlah mendapat malu dan menjadi habis orang-orang yang memusuhi jiwaku; biarlah berselubungkan cela dan noda orang-orang yang mengikhtiarkan celakaku!

Bacaan Kedua
EFESUS 3:2-3, 5-6
Rahsia panggilan orang-orang bukan Yahudi

Memang kamu telah mendengar tentang tugas penyelenggaraan kasih karunia Allah, yang dipercayakan kepadaku kerana kamu yaitu bagaimana rasianya dinyatakan kepdadaku dnegan wahyu, seperti yang telah kutulis di atas dengan singkat.  Apabila kamu membacanya, kamu dapat mengetahui dari padanya pengertianku akan rahsia Kristus, yang pada zaman angkatan-angkatan dahulu tidak diberitakan kepada anak-anak manusia, tetapi yang sekarang dinyatakan di dalam Roh kepada rasul-rasul dan nabi-nabi-Nya yang kudus, yaitu bahawa orang-orang bukan Yahudi, kerana Berita Injil, turut menjadi ahli-ahli waris dan anggota-anggota tubuh dan perserta dalam janji yang diberikan dalam Kristus Yesus.

"Demikianlah Sabda Tuhan"


Bacaan Injil
MATIUS 2:1-12
Orang-orang majus dari Timur

Sesudah Yesus dilahirkan di Betlehem di tanah Yudea pada zaman raja Herodes, datanglah orang-orang majus dari Timur ke Yerusalam dan bertanya-tanya: "Di manakah Dia, raja orang Yahudi yang baru dilahirkan itu?  Kami telah melihat bintang-Nya di Timur dan kami datang untuk menyembah Dia."  Ketika raja Herodes mendengar hal itu terkejutlah ia beserta seluruh Yerusalem.  Maka dikumpulkannya semua imam kepala dan ahli Taurat bangsa Yahudi, lalu dimintanya keterangan dari mereka, dimana Mesias akan dilahirkan.  Mereka berkata kepadanya: "Di Betlehem di tanah Yudea, kerana demikianlah ada tertulis dalam kitab nabi:  Dan engkau Betlehem, tanah Yehuda, engkau sekali-kali bukanlah yang terkecil di antara mereka yang memerintah Yehuda, kerana dari padamulah akan bangkit seorang pemimpin, yang akan menggembalakan umat-Ku Israel."  Lalu dengan diam-diam Herodes memanggil orang-orang majus itu dan dengan teliti bertanya kepada mereka, bilamana bintang itu nampak.  Kemudian ia menyuruh mereka ke Betlehem, katanya: "Pergi dan selidikilah dengan seksama hal-hal mengenai Anak itu dan segera sesudah kamu menemukan Dia, kabarkanlah kepadaku supaya aku pun datang menyembah Dia."  Setelah mendengar kata-kata raja itu, berangkatlah mereka.  Dan lihatlah, bintang yang mereka lihat di Timur itu mendahului mereka hingga tiba dan berhenti d atas tempat, di mana Anak itu berada.  Ketika mereka melihat bintang itu, sangat bersukacitalah mereka.  Maka masuklah mereka ke dalam rumah itu dan melihat Anak itu bersama Maria, ibu-Nya, lalu sujud menyembah Dia.  Mereka pun membuka tempat harta bendanya dan mempersembahkan persembahan kepada-Nya, yaitu emas, kemenyan dan mur.  Dan kerana diperingatkan dalam mimpi, supaya jangan kembali kepada Herodes, maka pulanglah mereka ke negerinya melalui jalan lain.

"Demikianlah Injil Tuhan"


Berita Gereja St. Joseph:
Hari ini : Pembaharuan Nazar Perkahwinan.
Untuk semua pasangan yang berkahwin.
15hb  Januari, 2012 (Ahad) Gotong-Royong.
4hb - 19hb Februari, 2012 - Pungutan Daun Palm Lama.
22hb Februari, 2012 - Hari Rabu Abu.

Introduction to Spirituality Course by:
Rev. Fr. Dr. Norris Seenivasan, S.J.
Date: January and February of 2012.
(The course involves weekly lectures on Thursdays)
Time: 8pm- 9.30pm        Venue: Majodi Centre.
For further inquiries please call Mr. Francis Soh at 07-3861625. The registration forms are available in the church office. Please register as soon as possible as the course is limited to 30 participants.


RESTORING THE VISION OF OUR SPIRITUAL HERITAGE
Come celebrate the 50th Anniversary of the Opening of Vatican II Council with an 11-day FORMATION Pilgrimage to Italy. Daily Mass and Formation provided.
Extension available to Portugal, Spain & France.
Travel date: 23 April to 3 May 2012
Deadline of Registration: 15 Dec. 2011 with deposits. Itinerary and Booking Form can be obtained at the Church main entrance or call John @ 012-7040948
A Pilgrimage cum Formation Portugal, Spain & France
Date: 2nd May to 13 May 2012
Please call John @012-7040948 for further information.

About Pusat Kebajikan Good Shepherd
It is a not-for-profit, non-governmental organisation founded by the Good shepherd Sisters in 1960. Its primary focus is to work with women and girls experiencing crisis situations such as pregnancy, domestic violence and other forms of abuse. Its welfare services are located in KL, Ipoh and Sabah. Website: http://www.pkgs.org.my   Helplines: KL: 016-3112667/Ipoh: 012-4621341 / KK: 019-5349044 / Sandakan: 013-5544775/ Tawau: 013-8544644.
Others, please refer to notice board.

No comments:

Post a Comment