Wednesday 18 January 2012

Hari Minggu Biasa Ke-3 - Tahun B Januari 22, 2012

Selamat menyambut Tahun Baru Cina (Naga) 2012!
Semoga tahun baru ini akan membawa harapan, damai, cinta kasih, kebahagian, kesihatan yang baik dan sukses dalam hal-hal yang kamu sedang tujui.

Ahad, Januari 22, 2012
Hari Minggu Biasa Ke-3 - Tahun B

12:00 tengahari
Misa Kudus Bahasa Malaysia

Bacaan Pertama
YUNUS 3:1-5, 10
Pertobatan Niniwe

Datanglah firman TUHAN kepada Yunus untuk kedua kalinya, demikian: “Bangunlah, pergilah ke Niniwe, kota yang besar itu, dan sampaikanlah kepada-nya seruan yang Kufirmankan kepadamu.”  Bersiaplah Yunus, lalu pergi ke Niniwe, sesuai dengan firman Allah.  Niniwe adalah sebuah kota yang mengagumkan besarnya, tiga hari perjalanan luasnya.  Mulailah Yunus masuk ke dalam kota itu sehari perjalanan jauhnya, lalu berseru: “Empat puluh hari lagi, maka Niniwe akan ditunggangbalikkan.”  Orang Niniwe percaya kepada Allah, lalu mereka mengumumkan puasa dan mereka, baik orang dewasa maupun anak-anak, mengenakan kain kabung.  Ketika Allah melihat perbuatan mereka itu, yakni bagaimana mereka berbalik dari tingkah lakunya yang jahat, maka menyesallah Allah kerana malapetaka yang telah dirancangkan-Nya terhadap mereka, dan Ia pun tidak jadi melakukannya.

“Demikianlah Sabda Tuhan”


Bacaan Kedua
1 KORINTUS 7:29-31
Waktu sudah singkat

Saudara-saudara, inilah yang kumaksudkan, yaitu: waktu telah singkat!  Kerana itu dalam waktu yang masih sisa ini orang-orang yang beristeri harus berlaku seolah-olah mereka tidak beristeri;  dan orang-orang yang menangis seolah-olah tidak mengangis; dan orang-orang yang bergembira seolah-olah tidak bergembira; dan orang-orang yang membeli seolah-olah tidak memiliki apa yang mereka beli; pendeknya orang-orang yang mempergunakan barang-barang duniawi seolah-olah sama sekali tidak mempergunakannya.  Sebab dunia seperti yang kita kenal sekarang akan berlalu.

“Demikianlah Sabda Tuhan”




Bacaan Injil
MARKUS 1:14-20
Waktunya telah genap

Sesudah Yohanes ditangkap datanglah Yesus ke Galilea memberitahu Injil Allah, kata-Nya:  “Waktunya telah genap; Kerajaan Allah sudah dekat.  Bertobatlah dan percayalah kepada Injil!”  Ketika Yesus sedang berjalan menyusur danau Galilea, Ia melihat Simon dan Andreas, saudara Simon.  Mereka sedang menebarkan jala di danau, sebab mereka penjala ikan.  Yesus berkata kepada mereka: “Mari, ikutlah Aku dan kamu akan Kujadikan penjala manusia.”  Lalu mereka pun segera meninggalkan jalanya dan mengikuti Dia.  Dan setelah Yesus meneruskan perjalanan-Nya sedikit  lagi, dilihat-Nya Yakobus, anak Zebedeus, dan Yohanes, saudaranya, sedang membereskan jala di dalam perahu.  Yesus segera memanggil mereka dan mereka meninggalkan ayahnya, Zebedeus, di dalam perahu bersama orang-orang upahannya lalu mengikuti Dia.

“Demikianlah Injil Tuhan”

Berita Gereja St. Joseph:
4hb Feb - 19hb Feb. Pungutan Daun Palm Lama.
22hb Feb Hari Rabu Abu. Misa pukul 8malam.

LITURGY KEHIDUPAN – Bahagian 1
Bersedialah untuk menemui fakta-fakta tentang Misa Kudus yang mungkin anda tidak pernah dengar sebelum ini.
Tarikh: 4-5 Februari (Sabtu & Ahad)
Tempat: Institut Pastoral, Pusat Majodi
Bayaran kursus: RM40 (sebelum 29 Jan), RM50 (selepas 29 Jan)
Dapatkan Borang Pendaftaran dari pejabat paroki hari ini juga!
Penutupan Pendaftaran: 29 January 2012 (Ahad)

REVOLUSI SEKSUALITI BARU
Menujuh ke arah kehidupan yang berpusat pada Kristus
10/3 - 11/3/2012 di Majodi Centre
Untuk Pelajar (Tingkatan 2-4)
Yuran: RM 70.00
Sesi dengan Ibubapa (11/3 @ 1.30 - 3.30 pm)
Sila dapatkan borang penyertaan dari Pejabat Paroki ataupun dari Pengerusi/wakil BM di Paroki.

Lenten Offering
Please collect your envelopes at the Church entrances and fill in your details behind the envelopes before return it to parish office on Easter Sunday (07th or 08th April).  Or drop in the box collection at the Church entrances.  Cheques should be made payable to Catholic Welfare Services.


2012 KURSUS PERKAHWINAN
Kursus Pra-Perkahwinan Katolik dalam Bahasa Malaysia
a)  13hb - 15hb April
b)  9hb - 11hb  November

Kursus Persediaan untuk Pemberkatan Perkahwinan di Gereja Katolik
(Bahasa Malaysia)
*  Bagi pasangan yang ingin perkahwinannya diberkati di dalam Gereja Katolik
*Untuk mengikuti kursus ini, peserta mestilah pasangan yang yang sudah berkahwin mengikut adat-istiadat.
* Borang penyertaan boleh diambil dari Pejabat paroki ataupun dari Pengerusi/wakil BM di Gereja masing-masing.
Tarikh: 3hb – 4hb Mac, 2012
Tempat: Majodi Centre, Jalan Masai Plentong
Tarikh Tutup: 19hb Februari 2012
Bayaran: RM170.00 satu pasangan
Sebarang pertanyaan tentang kursus ini, sila hubungi: Sr. Susan 013-6551614,
Sr. Evelin 013-3107259,  Sr. Jaslia 013-5510632
About Pusat Kebajikan Good Shepherd
It is a not-for-profit, non-governmental organisation founded by the Good shepherd Sisters in 1960. Its primary focus is to work with women and girls experiencing crisis situations such as pregnancy, domestic violence and other forms of abuse. Its welfare services are located in KL, Ipoh and Sabah. Website: http://www.pkgs.org.my   Helplines: KL: 016-3112667/Ipoh: 012-4621341 / KK: 019-5349044 / Sandakan: 013-5544775/ Tawau: 013-8544644.  Others please refer to notice board.



MAZMUR 24:4-9
Kedatangan Raja Kemuliaan dalam Bait Allah

Orang yang bersih tangannya dan murni hatinya, yang tidak menyerahkan dirinya kepada penipuan, dan yang tidak bersumpah palsu.  Dialah yang akan menerima berkat dari TUHAN dan keadilan dari Allah yang menyelamatkan dia.  Itulah angkatan orang-orang yang menanyakan Dia, yang mencari wajah-Mu, ya Allah Yakub.  Angkatlah kepalamu, hai pintu-pintu gerbang, dan terangkatlah kamu, hai pintu-pintu yang berabad-abad, supaya masuk Raja Kemuliaan!  “Siapakah itu Raja Kemuliaan?”  “TUHAN, jaya dan perkasa, TUHAN perkasa dalam peperangan!”  Angkatlah kepalamu, hai pintu-pintu gerbang, dan terangkatlah kamu, hai pintu-pintu yang berabad-abad, supaya masuk Raja Kemuliaan!  Siapakah Dia itu Raja Kemuliaan?”  “TUHAN semesta alam, Dialah Raja Kemuliaan!”

No comments:

Post a Comment