Saturday 28 January 2012

Hari Minggu Biasa Ke-4 Tahun B - Januari 29, 2012

Ahad, Januari 29, 2012
Hari Minggu Biasa Ke-4 - Tahun B

12:00 Tengahari
Misa Kudus Bahasa Malaysia

Bacaan Pertama
ULANGAN 18:15-20
Seorang Nabi baru seperti Musa

Seorang nabi dari tengah-tengahmu, dari antara saudara-saudaramu, sama seperti aku, akan dibangkitkan bagimu oleh TUHAN, Allahmu; dialah yang harus kamu dengarkan.  Tepat seperti yang kamu minta dahulu kepada TUHAN, Allahmu, di gunung Horeb, pada hari perkumpulan, dengan berkata: "Tidak mahu aku mendengar lagi suara TUHAN, Allahku, dan api yang besar ini tidak mahu aku melihatnya lagi, supaya jangan aku mati.  Lalu berkatalah TUHAN kepadaku: "Apa yang dikatakan mereka itu baik; seorang nabi akan Kubangkitkan bagi mereka dari antara saudara mereka, seperti engkau ini; Aku akan menaruh firman-Ku dalam mulutnya, dan ia akan mengatakan kepada mereka segala yang Kuperintahkan kepadanya."  Orang yang tidak mendengarkan segala firman-Ku yang akan diucapkan nabi itu demi nama-Ku, dari padanya akan Kutuntut pertanggungjawapan.  Tetapi seorang nabi, yang terlalu berani untuk mengucapkan demi nama-Ku perkataan yang tidak Kuperintahkan untuk dikatakan olehnya, atau yang berkata demi nama allah lain, nabi itu harus mati.

"Demikianlah Sabda Tuhan"


MAZMUR 94:1-2, 6-9
Allah, pembela keadilan

Ya Allah pembalas, ya TUHAN, ya Allah pembalas, tampillah!  Bangunlah, ya Hakim bumi, balaslah kepada orang-orang congkak apa yang mereka lakukan!   Janda dan orang asing mereka sembelih, dan anak-anak yatim mereka bunuh; dan mereka berkata: "TUHAN tidak melihatnya, dan Allah Yakub tidak mengindahkannya."  Perhatikanlah, hai orang-orang bodoh di antara rakyat!  Hai orang-orang bebal, bilakah kamu memakai akal budimu?  Dia yang menanamkan telinga, masakan tidak mendengar?  Dia yang membentuk mata, masakan tidak memandang?


Bacaan Kedua
1 KORINTUS 7:32-35
Bebas dari Kekuatiran

Aku ingin, supaya kamu hidup tanpa kekuatiran. Orang yang tidak beristeri memusatkan perhatiannya pada perkara Tuhan, bagaimana Tuhan berkenan kepadanya.  Orang yang beristeri memusatkan perhatiannya pada perkara duniawi, bagaimana ia depat menyenangkan isterinya dan dengan demikian perhatiannya terbagi-bagi.  Perempuan yang tidak bersuami dan anak-anak gadis memusatkan perhatian mereka pada perkara Tuhan, supaya tubuh dan jiwa mereka kudus.  Tetapi perempuan yang bersuami memusatkan perhatiannya pada perkara duniawi, bagaimana ia dapat menyenangkan suaminya.  Semuanya ini Kukatakan untuk kepentingan kamu sendiri, bukan untuk menghalang-halangi kamu dalam kebebasan kamu, tetapi sebaliknya supaya kamu melakukan apa yang benar dan baik, dan melayani Tuhan tanpa gangguan.

"Demikianlah Sabda Tuhan"


Bacaan Injil
MARKUS 1:21-28
Pengajaran yang berkuasa

Mereka diba di Kapernaum.  Setelah hari Sabat mulai, Yesus segera masuk ke dalam rumah ibadat dan mengajar.  Mereka takjub mendengar pengajaranNya, sebab Ia mengajar mereka sebagain orang yang berkuasa, tidak seperti ahli-ahli Taurat.  Pada waktu itu di dalam rumah ibadat itu ada seorang yang kerasukan roh jahat.  Orang itu beerteriak: "Apa urusan-Mu dengan kami, hai Yesus orang Nazaret?  Engkau datang hendak membinasakan kami?  Aku tahu siapa Engkau: Yang Kudus dari Allah."  Tetapi Yesus menghardiknya, kata-Nya: "Diam, keluarlah dari padanya!"  Roh jahat itu menggoncang-goncang orang itu, dan sambil menjerit dengan suara nyaring ia keluar dari padanya.  Mereka semua takjub, sehingga mereka memperbincangkannya, katanya: "Apa ini?"  Suatu ajaran baru.  Ia berkata-kata dengan kuasa.  Roh-roh jahat pun diperintah-Nya dan mereka taat kepada-Nya."  Lalu tersebarlah dengan cepat kabar tentang Dia ke segala penjuru di seluruh Galilea.

"Demikianlah Injil Tuhan"



Berita Gereja St. Joseph:
3hb Februari, 2012  Jumaat  Misa @ 8pm.
4hb  - 19hb Februari, 2012 -  Pungutan Daun Palm Lama.
(Please take note that Church only take back the old Palm but not "old saints statue, old holy pictures, old rosary and old clothes etc. ) Thank you for your co-operation.
22hb Februari, 2012  (Hari Rabu Abu) -  Misa pukul 8 malam.

“Show your support for the St Joseph Plentong website by logging on to http://www.stjosephplentong.blogspot.com and then click on JOIN THIS SITE located on the left side of the homepage.   When the JOIN THIS SITE page appears, select either GOOGLE or YAHOO or whatever email address portal you are registered with and please also insert your nice picture thereto."

LITURGY KEHIDUPAN – Bahagian 1
Bersedialah untuk menemui fakta-fakta tentang Misa Kudus yang mungkin anda tidak pernah dengar sebelum ini.
Tarikh:  4-5 Februari, 2012  (Sabtu & Ahad)
Tempat:  Institut Pastoral,  Pusat Majodi
Bayaran kursus:  RM40 (sebelum 29 Januari, 2012),  RM50 (selepas 29 Januari, 2012)
Dapatkan Borang Pendaftaran dari pejabat paroki hari ini juga!
Penutupan Pendaftaran:  29 Januari 2012 (Ahad)

REVOLUSI SEKUALITI BARU
Menujuh ke arah kehidupan yang berpusat pada Kristus
10/3 - 11/3/2012 di Majodi Centre
Untuk Pelajar (Tingkatan 2-4)
Yuran: RM 70.00
Sesi dengan Ibubapa (11/3 @ 1.30 - 3.30 pm)
Sila dapatkan borang penyertaan dari Pejabat Paroki ataupun dari Pengerusi/wakil BM di Paroki.

Lenten Offering
Please collect your envelopes at the Church entrances and fill in your details behind the envelopes before return it to parish office on Easter Sunday  (07th or 08th April, 2012).  Or drop in the box collection at the Church entrances.  Cheques should be made payable to Catholic Welfare Services.

Kursus Persediaan untuk Pemberkatan Perkahwinan di Gereja Katolik
(Bahasa Malaysia)
*  Bagi pasangan yang ingin perkahwinannya diberkati di dalam Gereja Katolik
*Untuk mengikuti kursus ini, peserta mestilah pasangan yang yang sudah berkahwin mengikut adat-istiadat.
* Borang penyertaan boleh diambil dari Pejabat paroki ataupun dari Pengerusi/wakil BM di Gereja masing-masing.
Tarikh: 3hb – 4hb Mac, 2012
Tempat: Majodi Centre, Jalan Masai Plentong
Tarikh Tutup: 19hb Februari 2012
Bayaran: RM170.00 satu pasangan
Sebarang pertanyaan tentang kursus ini, sila hubungi:
Sr. Susan 013-6551614   Sr. Evelin 013-3107259  Sr. Jaslia 013-5510632

About Pusat Kebajikan Good Shepherd
It is a not-for-profit, non-governmental organisation founded by the Good shepherd Sisters in 1960. Its primary focus is to work with women and girls experiencing crisis situations such as pregnancy, domestic violence and other forms of abuse. Its welfare services are located in KL, Ipoh and Sabah. Website: http://www.pkgs.org.my  Helplines:  KL: 016-3112667/Ipoh: 012-4621341 / KK: 019-5349044 / Sandakan: 013-5544775/ Tawau: 013-8544644.  Others please refer to notice board.



No comments:

Post a Comment