Saturday 4 February 2012

Hari Minggu Biasa Ke-5 - Tahun B Februari 05, 2012

Ahad, 05 Februari, 2012
Hari Minggu Biasa Ke 5 -Tahun B

12.00tengahari                             
Misa Kudus Bahasa Malaysia

Bacaan Pertama
AYUB 7:1-4, 6-7
Hidup itu Berat

Bukankah manusai harus bergumul di bumi, dan hari-harinya seperti hari-hari orang upahan?  Seperti kepada seorang budak yang merindukan naungan, seperti kepada orang upahan yang menanti-nantikan upahnya, demikianlah dibagikan kepadaku bulan-bulan yang sia-sia, dan ditentukan kepadaku malam-malam penuh kesusahan.  Bila aku pergi tidur, maka pikirku:  Bilakah akau akan bangun?  Tetapi malam merentang panjang, dan aku dicekam oleh gelisah sampai dinihari.  Hari-hariku berlalu lebih cepat dari pada torak, dan berakhir tanpa harapan.  Ingatlah, bahwa hidupku hanya hembusan nafas; mataku tidak akan lagi melihat yang baik.


"Demikianlah Sabda Tuhan"


MAZMUR 146:1-6
Hanya Allah satu-satunya penolong

Haleluya!  Pujilah TUHAN, hai jiwaku!
Aku hendak memuliakan TUHAN selama aku hidup, dan bermazmur bagi Allahku selagi aku ada.  Janganlah percaya kepada para bangsawan, kepada anak manusia yang tidak dapat memberikan keselamaan.  Apabila nyawanya melayang, ia kembali ke tanah; pada hari itu juga lenyaplah maksud-maksudnya.  Berbahagialah orang yang mempunyai Allah Yakub sebagai penolong, yang harapannya pada TUHAN, Allahnya:  Dia yang menjadikan langit dan bumi, laut dan segala isinya; yang tetap setia untuk selama-lamanya.

Bacaan Kedua
1 KORINTUS 9:16-19, 22-23
Hak dan kewajiban rasul

Kerana jika aku memberitakan Injil, aku tidak mempunyai alasan untuk memegahkan diri.  Sebab itu adalah keharusan bagiku.  Celakalah aku, jika aku tidak memberitakan Injil.  Kalau andaikata aku melakukannya menurut kehendakku sendiri, memang aku berhak menerima upah.  Tetapi kerana aku melakukannya bukan menurut kehendakku sendiri, pemberitaan itu adalah tugas penyelenggaraan yang ditanggungkan kepadaku.  Kalau demikian apakah upahku?  Upahku ialah ini: bahwa aku boleh memberitakan Ijil tanpa upah, dan bahwa aku tidak mempergunakan hakku sebagai pemberita Injil.  Sungguhpun aku bebas terhadap semua orang, aku menjadikan diriku hamba dari semua orang, supaya aku boleh memenangkan sebanyak mungkin orang.  Bagi orang-orang yang lemah aku menjadi seperti orang yang lemah, supaya aku dapat menyelamatkan mereka yang lemah.  Bagi semua orang aku telah menjadi segala-galanya, supaya aku sedapat mungkin memenangkan beberapa orang dari antara mereka.  Segala sesuatu ini aku lakukan kerana Injil, supaya aku mendapat bagian dalamnya.


"Demikianlah Sabda Tuhan"


Bacaan Injil
MARKUS 1:29-39

Sekeluarnya dari rumah ibadat itu Yesus dengan Yakobus dan Yohanes pergi ke rumah Simon dan Andreas.  Ibu mertua Simon terbaring kerana sakit demam.  Mereka segera memberitahukan keadaannya kepada Yesus.  Ia pergi ke tempat perempuan itu, dan sambil memegang tangannya Ia membangunkan dia, lalu lenyaplah demamnya.  Kemudian perempuan itu melayani mereka.  Menjelang malam, sesudah matahari terbenam, dibawalah kepada Yesus semua orang yang menderita sakit dan yang kerasukan setan.  Maka berkerumunlah seluruh penduduk kota itu di depan pintu.  Ia menyembuhkan banyak orang yang menderita bermacam-macam penyakit dan mengusir banyak setan; Ia tidak memperbolehkan setan-setan itu berbicara, sebab mereka mengenal Dia.  Pagi-pagi benar, waktu hari masih gelap, Ia bangun dan pergi ke luar.  Ia pergi ke tempat yang sunyi dan berdoa di sana.  Tetapi Simon dan kawan-kawannya menyusul Dia; waktu menemukan Dia mereka berkata:  "Semua orang mencari Engkau."  Jawapnya:  "Marilah kita pergi ke tempat lain, ke kota-kota yang berdekatan, supaya di sana juga Aku memberitakan Injil, kerana untuk itu Aku telah datang."  Lalu pergilah Ia ke seluruh Galilea dan memberitakan Injil dalam rumah-rumah ibadat mereka dan mengusir setan-setan.

"Demikianlah Injil Tuhan"

Berita Gereja St. Joseph:
4hb Feb - 19hb Feb. Pungutan Daun Palm Lama. (Please take note that Church only take back the old Palm but not "old saints statue, old holy pictures, old rosary and old clothes etc. )   Thank you for your co-operation.
22hb Feb Hari Rabu Abu.  Misa pukul 8malam.

“Show your support for the St Joseph Plentong website by logging on to http://www.stjosephplentong.blogspot.com and then click on JOIN THIS SITE located on the left side of the homepage.  When the JOIN THIS SITE page appears, select either GOOGLE or YAHOO or whatever email address portal you are registered with and please also insert your nice picture thereto."


REVOLUSI SEKUALITI BARU
Menujuh ke arah kehidupan yang berpusat pada Kristus
10/3 - 11/3/2012 di Majodi Centre
Untuk Pelajar (Tingkatan 2-4)
Yuran: RM 70.00
Sesi dengan Ibubapa (11/3 @ 1.30 - 3.30 pm)
Sila dapatkan borang penyertaan dari Pejabat Paroki ataupun dari Pengerusi/wakil BM di Paroki.

Lenten Offering
Please collect your envelopes at the Church entrances and fill in your details behind the envelopes before return it to parish office on Easter Sunday (07th or 08th April). Or drop in the box collection at the Church entrances.  Cheques should be made payable to Catholic Welfare Services.

Kursus Persediaan untuk Pemberkatan Perkahwinan di Gereja Katolik
(Bahasa Malaysia)
*  Bagi pasangan yang ingin perkahwinannya diberkati di dalam Gereja Katolik
*Untuk mengikuti kursus ini, peserta mestilah pasangan yang yang sudah berkahwin mengikut adat-istiadat.
* Borang penyertaan boleh diambil dari Pejabat paroki ataupun dari Pengerusi/wakil BM di Gereja masing-masing.
Tarikh: 3hb – 4hb Mac, 2012
Tempat: Majodi Centre, Jalan Masai Plentong
Tarikh Tutup: 19hb Februari 2012
Bayaran: RM170.00 satu pasangan
Sebarang pertanyaan tentang kursus ini, sila hubungi: Sr. Susan 0136551614
           Sr. Evelin 0133107259
           Sr. Jaslia 0135510632

About Pusat Kebajikan Good Shepherd
It is a not-for-profit, non-governmental organization founded by the Good shepherd Sisters in 1960. Its primary focus is to work with women and girls experiencing crisis situations such as pregnancy, domestic violence and other forms of abuse. Its welfare services are located in KL, Ipoh and Sabah. Website: http://www.pkgs.org.my  Helplines: KL: 016-3112667/Ipoh: 012-4621341 / KK: 019-5349044 / Sandakan: 013-5544775/ Tawau: 013-8544644.   Others please refer to notice board.


No comments:

Post a Comment