Wednesday 30 January 2013

HARI MINGGU BIASA KE-4 (TAHUN C) – FEBRUARI 03, 2013


Ahad, Februari 03, 2013
Hari Minggu Biasa Ke-4 – Tahun C

 
12:00  tengahari
Misa Bahasa Malaysia

 

Bacaan Pertama
YEREMIA 1:4-5, 17-19

Yer 1:4  Firman TUHAN datang kepadaku, bunyinya:
Yer 1:5  "Sebelum Aku membentuk engkau dalam rahim ibumu, Aku telah mengenal engkau, dan sebelum engkau keluar dari kandungan, Aku telah menguduskan engkau, Aku telah menetapkan engkau menjadi nabi bagi bangsa-bangsa."
Yer 1:17  Tetapi engkau ini, baiklah engkau bersiap, bangkitlah dan sampaikanlah kepada mereka segala yang Kuperintahkan kepadamu. Janganlah gentar terhadap mereka, supaya jangan Aku menggentarkan engkau di depan mereka!
Yer 1:18  Mengenai Aku, sesungguhnya pada hari ini Aku membuat engkau menjadi kota yang berkubu, menjadi tiang besi dan menjadi tembok tembaga melawan seluruh negeri ini, menentang raja-raja Yehuda dan pemuka-pemukanya, menentang para imamnya dan rakyat negeri ini.
Yer 1:19  Mereka akan memerangi engkau, tetapi tidak akan mengalahkan engkau, sebab Aku menyertai engkau untuk melepaskan engkau, demikianlah firman TUHAN."

“Demikianlah Sabda Tuhan”

 

MAZMUR 71:1-6, 15, 17

Mzm 71:1  Pada-Mu, ya TUHAN, aku berlindung, janganlah sekali-kali aku mendapat malu.
Mzm 71:2  Lepaskanlah aku dan luputkanlah aku oleh karena keadilan-Mu, sendengkanlah telinga-Mu kepadaku dan selamatkanlah aku!
Mzm 71:3  Jadilah bagiku gunung batu, tempat berteduh, kubu pertahanan untuk menyelamatkan aku; sebab Engkaulah bukit batuku dan pertahananku.
Mzm 71:4  Ya Allahku, luputkanlah aku dari tangan orang fasik, dari cengkeraman orang-orang lalim dan kejam.
Mzm 71:5  Sebab Engkaulah harapanku, ya Tuhan, kepercayaanku sejak masa muda, ya ALLAH.
Mzm 71:6  Kepada-Mulah aku bertopang mulai dari kandungan, Engkau telah mengeluarkan aku dari perut ibuku; Engkau yang selalu kupuji-puji.
Mzm 71:15  mulutku akan menceritakan keadilan-Mu dan keselamatan yang dari pada-Mu sepanjang hari, sebab aku tidak dapat menghitungnya.
Mzm 71:17  Ya Allah, Engkau telah mengajar aku sejak kecilku, dan sampai sekarang aku memberitakan perbuatan-Mu yang ajaib;

 
Bacaan Kedua
1 KORINTUS 12:31, 13:13

1Kor 12:31  Jadi berusahalah untuk memperoleh karunia-karunia yang paling utama. Dan aku menunjukkan kepadamu jalan yang lebih utama lagi.
1Kor 13:13  Demikianlah tinggal ketiga hal ini, yaitu iman, pengharapan dan kasih, dan yang paling besar di antaranya ialah kasih.

“Demikianlah Sabda Tuhan”

 
Bacaan Injil
LUKAS 4:21-30

Luk 4:21  Lalu Ia memulai mengajar mereka, kata-Nya: "Pada hari ini genaplah nas ini sewaktu kamu mendengarnya."
Luk 4:22  Dan semua orang itu membenarkan Dia dan mereka heran akan kata-kata yang indah yang diucapkan-Nya, lalu kata mereka: "Bukankah Ia ini anak Yusuf?"
Luk 4:23  Maka berkatalah Ia kepada mereka: "Tentu kamu akan mengatakan pepatah ini kepada-Ku: Hai tabib, sembuhkanlah diri-Mu sendiri. Perbuatlah di sini juga, di tempat asal-Mu ini, segala yang kami dengar yang telah terjadi di Kapernaum!"
Luk 4:24  Dan kata-Nya lagi: "Aku berkata kepadamu, sesungguhnya tidak ada nabi yang dihargai di tempat asalnya.
Luk 4:25  Dan Aku berkata kepadamu, dan kata-Ku ini benar: Pada zaman Elia terdapat banyak perempuan janda di Israel ketika langit tertutup selama tiga tahun dan enam bulan dan ketika bahaya kelaparan yang hebat menimpa seluruh negeri.
Luk 4:26  Tetapi Elia diutus bukan kepada salah seorang dari mereka, melainkan kepada seorang perempuan janda di Sarfat, di tanah Sidon.
Luk 4:27  Dan pada zaman nabi Elisa banyak orang kusta di Israel dan tidak ada seorangpun dari mereka yang ditahirkan, selain dari pada Naaman, orang Siria itu."
Luk 4:28  Mendengar itu sangat marahlah semua orang yang di rumah ibadat itu.
Luk 4:29  Mereka bangun, lalu menghalau Yesus ke luar kota dan membawa Dia ke tebing gunung, tempat kota itu terletak, untuk melemparkan Dia dari tebing itu.
Luk 4:30  Tetapi Ia berjalan lewat dari tengah-tengah mereka, lalu pergi.

“Demikianlah Injil Tuhan”





Holy Father’s Prayer Intention

General: That migrant families, in particular mothers, may be sustained and accompanied in their difficulties.
Mission: That peoples experiencing war and conflicts may be the protagonists in the building of a future of peace.

 
Berita Gereja St Joseph Plentong

Februari 09, 2013 (Sabtu)
Sunset Mass akan diadakan seperti biasa pada 6:00 petang

Februari 10, 2013 (Ahad)
Hari Pertama Tahun Baru Cina
9:00 pagi  Misa Multilingual

Bagi Februari 2013 - Pembaptisan Bayi akan diadakan pada hari minggu ini selepas Misa 08:00 pagi dan 11:00 pagi sebelum Misa BM.

Sebagai amalan Paroki ini, umat adalah digalakkan untuk memberi tawaran oren untuk pengedaran semasa Tahun Baru Cina. Anda boleh menyumbang dalam bentuk wang tunai atau barangan. Kami juga mengalu-alukan sumbangan untuk bunga. Terima kasih atas kemurahan hati anda.

 

Ash Wednesday – 13th February 2013
There will be a multi-lingual Mass at 8:00 pm. It is a day of fast and abstinence. Imposition of ash will ONLY be conducted on this day.

 
AKTIVITI GEREJA ST.JOSEPH SEMPENA TAHUN IMAN 2012-2013
Setiap minggu (bermula pada 10/2/2013) sebelum Perayaan Ekaristi dimulai: Semua umat akan bersama-sama (ikut ambil bahagian) di dalam PEWARTAAN ALKITAB, MENDENGAR DAN MERENUNGKAN FIRMAN TUHAN.
Pembacaan akan Dimulai Dari Alkitab Perjanjian Lama & Perjanjian Baru. (KEJADIAN - WAHYU).
Semua umat diharapkan berada didalam Gereja pada jam 11.45 pagi setiap hari Ahad.

 

Formasi sempena Tahun IMAN untuk semua umat.
Tempat : Gereja St. Joseph Plentong
Jam : Selepas Misa Kudus (20 minit)
Formasi pertama : Tarikh : 17/2/2013
Formasi kedua : 3/3/2013
Formasi untuk semua umat akan diadakan sekali sebulan selepas Misa Kudus selama 20 minit. 

 

Retreat by Fr. Ignatius Huan – Letting Go, Letting Be & letting Grow:
Venue: St John Vianney Retreat House, Majodi Centre
Date:   March 1st to 3rd, 2013
Contribution: RM160 per Person for Single Room
                      RM140 Per Person for two beds sharing Room
Contact: Francis Soh (07-3871121/012-754 0037)
Email: francisoh@majodi.org / retreat@majodi.org
Closing date: 24 February 2013

 
Lenten Retreat by Fr. Jerry Rosario SJ in English:
Date: March 23-24
Venue: St John Vianney Retreat House , Majodi
Contribution: RM200.00
Email: francisoh@majodi.org / retreat@majodi.org

 
RITE OF ELECTION
Date : February 16, 2013
Time : 3:00 pm
Venue : Church of Immaculate Conception, JB
There are 181 candidates
 
 

No comments:

Post a Comment