Saturday 24 March 2012

Hari Minggu Ke-5 dalam Musim Puasa -Tahun B Mach 25, 2012

Ahad, Mach 25, 2012
Hari Minggu Ke-5 Dalam Musim Puasa – Tahun B


12:00 tengahari
Misa Kudus Bahasa Malaysia





Bacaan Pertama
YEREMIA 31:31-34
Perjanjian Baru


Sesungguhnya, akan datang waktunya, demikianlah firman TUHAN, Aku akan mengadakan perjanjian baru dengan kaum Israel dan kaum Yehuda, bukan seperti perjanjian yang telah Kuadakan dengan nenek moyang mereka pada waktu Aku memegang tangan mereka untuk membawa mereka keluar dari tanah Mesir; perjanjian-Ku itu telah mereka ingkari, meskipun Aku menjadi tuan yang berkuasa atas mereka, demikianlah firman TUHAN.  Tetapi beginilah perjanjian yang Kuadakan dengan kaum Israel sesudah waktu itu, demikianlah firman TUHAN:  Aku akan menaruh Taurat-Ku dalam batin mereka dan menuliskannya dalam hati mereka; maka Aku akan menjadi Allah mereka dan mereka akan menjadi umat-Ku.  Dan tidak usah lagi orang mengajar sesamanya atau mengajar saudaranya dengan mengatakan:  Kenallah TUHAN!  Sebab mereka semua, besar kecil, akan mengenal Aku, demikianlah firman TUHAN, sebab Aku akan mengampuni kesalahan mereka dan tidak lagi mengingat dosa mereka.



MAZMUR 50:3-4, 12-15
Ibadah yang sejati


Allah kita datang dan tidak akan berdiam diri, di hadapan-Nya api menjilat, sekeliling-Nya bertiup badai yang dahsyat.  Ia berseru kepada langit di atas, dan kepada bumi untuk mengadili umat-Nya.  Jika Aku lapar, tidak usah Kukatakan kepadamu, sebab punya-Kulah dunia dan segala isinya.  Daging lembu jantankah Aku makan, atau darah kambing jantankah Aku minum?  Persembahkanlah syukur sebagai korban kepada Allah dan bayarlah nazarmu kepada Yang Mahatinggi!  Berserulah kepada-Ku pada waktu kesesakan, Aku akan meluputkan engkau, dan engkau akan memuliakan Aku.


Bacaan Kedua
IBRANI 5:7-9
Yesus sebagai Imam Besar


Dalam hidup-Nya sebagai manusia, Ia telah mempersembahkan doa dan peermohonan dengan ratap tangis dan keluhan kepada Dia, yang sanggup menyelamatkan-Nya dari maut, dan kerana kesalehan-Nya Ia telah didengarkan.  Dan sekalipun Ia adalah Anak, Ia telah belajar menjadi taat dari apa yang telah diderita-Nya, dan sesudah Ia mencapai kesempurnaan-Nya, Ia menjadi pokok keselamatan yang abadi bagi semua orang yang taat kepada-Nya.


Bacaan Injil
YOHANES 12:20-33
Yesus memberitakan kematian-Nya

Diantara mereka yang berangkat untuk beribadah pada hari raya itu, terdapat beberapa orang Yunani.  Orang-orang itu pergi kepada Filipus, yang berasal dari Betsaida di Galilea, lalu berkata kepadanya: "Tuan, kami ingin bertemu dengan Yesus."  Filipus pergi memberitahukannya kepada Andreas; Andreas dan Filipus menyampaikannya puala kepada Yesus.  Tetapi Yesus menjawap mereka, kata-Nya: "Telah tiba saatnya Anak Manusia dimuliakan.  Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya jikalau biji gandum tidak jatuh ke dalam tanah dan mati, ia tetap satu biji saja; tetapi jika ia mati, ia akan menghasilkan banyak buah.  Barangsiapa mencintai nyawanya, ia akan kehilangan nyawanya, tetapi barangsiapa tidak mencintai nyawanya di dunia ini, ia akan memeliharanya untuk hidup yang kekal.  Barangsiapa melayani Aku, ia harus mengikut Aku dan di mana Aku berada, disitu pun pelayan-Ku akan berada.  Barangsiapa melayani Aku, ia akan dihormati Bapa.  Sekarang jika-Ku terharu dan apakah yang akan Kukatakan?  Bapa, selamatkanlah Aku dari saat ini?  Tidak, sebab untuk itulah Aku datang ke dalam saat ini.  "Bapa, muliakanlah nama-Mu!"  Maka terdengarlah suara dari sorga:  "Aku telah memuliakan-Nya, dan Aku akan memuliakan-Nya lagi!"  Orang banyak yang berdiri di situ dan mendengarkannya berkata, bahwa itu bunyi guntur.  Ada pula yang berkata:  "Seorang malaikat telah berbicara dengan Dia."  Jawap Yesus: "Suara itu telah terdengar bukan oleh kerana Aku, melainkan oleh kerana kamu.  Sekarang berlangsung penghakiman atas dunia ini:  sekarang juga penguasa dunia ini akan dilemparkan ke luar; dan Aku, apabila Aku ditinggikan dari bumi, Aku akan menarik semua orang datang kepada-Ku."  Ini dikatakan-Nya untuk menyatakan bagaimana caranya Ia akan mati.


Berita Gereja St. Joseph:
Ø Jalan Salip @ 8 malam berikut Misa: MAC    30hb. (3 Bahasa).
v31hb Mar Sabtu, 9pagi, cuci daun Palma untuk Hari Daun Palma. Sukarela!!

MASA MINGGU SUCI

Apr 05 Khamis

Hari Khamis   Suci/ Perjamuan Tuhan

8pm

Apr 06 Jumaat

Hari Jumaat Agung

7.30pm Jln Salip

8pm

Apr 07 Sabtu

Hari Sabtu Agung

Vigil Paska (Baptism)

9pm

**Apr 08 Ahad

Hari Minggu Paska

9.30am Divine Mercy

10am
(Semua 3 Bahasa)
**(sila ambil perhatian Apr 08hb tidak ada misa BM 12tghari).
2012 Pra Paska Pelayanan Pengakuan Dosa
7.30 pm: Examination Of Conscience/Spiritual Preparation
8.00 pm: Sacrament Of Reconciliation



Tarikh

Tempat

27/03 Selasa

Sacred Heart Cathedral, JB

28/03 Rabu

Immaculate Conception, JB

Skudai Catholic Centre

29/03 Khamis

Christ The King, Kulai

02/04 Isnin

Holy Family, Ulu Tiram

St. Elizabeth, Kota Tinggi

03/04  Selasa

St. Theresa, Masai

St. Joseph, Plentong


Kempen Pra-Paska 2012
Sila pastikan bahawa butir-butir anda diisi di belakang sampul surat itu sebelum kembali ke pejabat gereja pada hari Easter (07hb atau 8hb April). Cek hendaklah dibuat atas nama "Catholic Welfare Services". Sila menderma dengan murah hati untuk golongan miskin.
"Kursus Ketekis"
Tema: "Teknik untuk Mengajar"
Penceramah: Paul Voon
Tarikh: 19hbMay 8.30am - 6pm &20hb May 8.30am -4pm
Yuran: RM50.00
Tempat: Pastoral Institute, Majodi
Tarikh Tutup Pendaftaran 29hb April

SKILL TRAINING OPPORTUNITY FOR SCHOOL LEAVERS
Some of these school leavers may not have the required results to  pursue studies in a college. At MONTFORT BOYS TOWN, are offer 9 skills courses training opportunity by which a youth can become a resourceful person. Please get more information from parish notice board or call 03- 55107692 or Web site: www.montfort.org.my

About Pusat Kebajikan Good Shepherd
It is a not-for-profit, non-governmental organisation founded by the Good shepherd Sisters in 1960. Its primary focus is to work with women and girls experiencing crisis situations such as pregnancy, domestic violence and other forms of abuse. Its welfare services are located in KL, Ipoh and Sabah. Website: http://www.pkgs.org.my
Helplines: KL: 0163112667/Ipoh: 0124621341 / KK: 0195349044 / Sandakan: 0135544775/ Tawau: 0138544644.  Others please refer to notice board.


No comments:

Post a Comment